controle-wachtruimte-tandartspraktijk_blokzijl_tandarts-behandelingen-controle-team-tandartsassistente-mondhygiene-afspraak-receptie-andreas-patient
controle-tandartspraktijk_blokzijl_tandarts-behandelingen-controle-team-tandartsassistente-mondhygiene-afspraak-receptie-andreas-gaby-laura-patient

Wil jij beter voor je mond zorgen? Kom dan voor een controle. Een goede mondgezondheid start bij u thuis, want slecht poetsen, tandenborstels niet op tijd vervangen, niet stoken en het eten van veel suikers en koolhydraten kunnen oorzaken zijn van een slechte mondhygiëne. De symptomen zijn:

Wat voor behandelingen voert tandartspraktijk Blokzijl uit?

Om ervoor te zorgen dat uw gebit, het hele jaar door, optimaal verzorgd is en gezond blijft, moet u minimaal twee keer per jaar langs de tandarts voor een controle. De Natuurlijke Tandarts Blokzijl zal extra aandacht besteden aan de gezondheid van uw gebit en de preventie van eventuele gezondheidsproblemen.

Deze preventie begint al bij het gebruik van zoveel mogelijk lichaamsvriendelijke materialen en de samenwerking met verschillende zorgpartners. U kunt zelf direct actie ondernemen voor een optimaal gezond en fris gebit.

Tijdens de periodieke controle onderzoekt de tandarts uw gebit en zal hij aan de hand van een DPSI-meting beoordelen hoe het met uw tandvlees is gesteld. De tandarts zal u vragen stellen over uw algehele gezondheid. Uw behandelaar bekijkt of er gaatjes of ontstekingen zijn die meteen behandeld moeten worden. Andere problemen vragen wellicht om een vervolgafspraak. Mocht er een probleem zijn dat de tandarts niet zelf kan behandelen, dan zult u doorgestuurd worden naar een van onze zorgpartners.

Hoe zorg ik voor mijn eigen gebit?

Thuis kunt u zelf zorgen dat er zo min mogelijk problemen zijn met uw gebit. Hier zijn een aantal tips om uw gebit zo gezond mogelijk te houden:

1. Poets twee keer per dag, twee minuten lang

Uw tanden blijven op deze manier schoon en raken minimaal beschadigd. Meer dan twee keer per dag poetsen kan uw tanden beschadigen, want u kunt zo het glazuur wegpoetsen.

1. Vervang uw tandenborstel elke drie maanden

Een verouderde tandenborstel werkt niet goed meer. Dat merkt u vaak wanneer alle borstelharen één kant op wijzen. De haren worden doorgaans ook zachter naarmate u de borstel langer gebruikt . Daarnaast blijven slechte bacteriën makkelijker in een verouderde borstel zitten, waardoor vervanging noodzakelijk is.

1. Stook of floss tussen uw tanden

Dit zal ervoor zorgen dat er geen ophoping van tandsteen plaatsvindt. Tandsteen moet verwijderd worden, omdat schadelijke bacteriën zich in de ruwe lagen nestelen.

1. Gebruik tandpasta zonder fluoride

Uit onderzoek blijkt dat fluoride tandbederf juist zou kunnen aanwakkeren in plaats van tegengaan. Ooit werd gedacht dat deze stof de tanden hielp beschermen, maar dit is een fabeltje. Daarnaast kan het invloed hebben op uw hersen- en zenuwstelsel. Vermijd fluoride waar mogelijk.

1. Drink minder frisdranken en eet minder snoep

Teveel suiker betekent veel gaatjes. Het is dus van belang dat er zo min mogelijk suiker in aanraking komt met uw gebit.

1. Poets uw tanden 30 minuten ná het eten of drinken

Direct na het eten of drinken is uw tandglazuur nog zacht. Als er dan gepoetst wordt, poetst u het glazuur weg. Wacht dus minimaal een half uur voordat u gaat poetsen.

Heeft u behoefte aan een consult of wilt u een afspraak maken? Klik dan hier.
Maak een Afspraak

Customer Feedback

Heeft u wel eens pijn aan uw tanden als u een kop thee of een koud glas water drinkt? Dit kan een symptoom zijn van tandvleesontsteking. Vaak betekent dit dat een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is. Lees hier wat dat inhoudt. Het is noodzakelijk dat u dit zo snel mogelijk laat doen, want te lang wachten kan zenuwklachten in uw mond veroorzaken.

De meestvoorkomende oorzaak van een tandvleesontsteking is tandbederf, wat doorgaans veroorzaakt wordt door zuurvormende bacteriën die eten omzetten in zuur. Deze bacterie kan het tandglazuur aantasten, waardoor er gaatjes ontstaan. Een flinke klap op uw gezicht of vullingen die lekken kunnen ook ontstekingen aanwakkeren. Bij een ontsteking van de wortelkanalen is de pulpa binnen de wortel van de tand ontstoken.

Angst voor de tandarts

Ik heb angst voor de tandarts. Kunnen jullie mij helpen?

Tandarts Blokzijl heeft ervaring met het behandelen van sensitieve patiënten. Dit betekent dat wij weten hoe wij met angstklachten om moeten gaan. Als u ons tijdig laat weten dat u hier moeite mee heeft, dan kunnen wij hier rekening mee houden en u geruststellen.

U hoeft zich niet te schamen voor uw angst. Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart angst bij een tandartsbezoek. Het is dus iets dat veel vaker voorkomt.

Het is van belang dat u weet waar wij precies mee bezig zijn tijdens een behandeling. Op deze manier weet u precies wat u te wachten staat en is de angst significant minder. Het feit dat wij onze patiënten persoonlijk willen leren kennen is ook een goede manier om van de angst af te komen.