Ma t/m Do van 08:30-17:00

Waarom lichaamsvriendelijke materialen?

"Wij geloven dat onze patiënten het recht hebben te weten welke materialen er gebruikt worden in de mond"

Waarom lichaamsvriendelijke materialen?

Bepaalde materialen en stoffen worden door reguliere tandartsen gebruikt, omdat ze vaak goedkoper zijn en sneller inwerken.

Een behandeling met natuurlijke, en lichaamsvriendelijke, materialen zorgt ervoor dat het lichaam minder door de tandheelkundige ingreep belast wordt. Onaangename risico’s veroorzaakt door bijvoorbeeld kwikophoping worden hierdoor vermeden.

Tandartspraktijk Blokzijl vindt het belangrijk dat patiënten zich bewust worden van de schadelijke stoffen die sommige tandartsen gebruiken. Daarom willen wij patiënten zoveel mogelijk wijzer maken over de stoffen, die door de jaren heen gebruikt werden en schade toebrengen aan de gezondheid. Bij ons loopt u geen risico!

Sommige tandartsen gebruiken bepaalde materialen, omdat ze goedkoper of sneller inwerken. Dit gaat dan ten koste van uw gezondheid. Wij willen hier als praktijk niet aan meedoen en kiezen daarom bewust voor een gezondere, natuurlijke behandelwijze.

tandartspraktijk_blokzijl_tandarts-behandelingen-controle-holistisch-biologische-lichaamsvriendelijke-materialen

Wat gebruiken wij wel en niet?

Amalgaam

Amalgaam was een tijd dé vulling die bijna iedere tandarts gebruikte. Het zijn zilverkleurige vullingen die goedkoop en makkelijk in gebruik zijn. Het materiaal bestaat voor meer dan 50% uit de gevaarlijke, giftige stof kwik. Deze vullingen zijn gevaarlijk, omdat zij dagelijks afgeven waardoor er per dag 3 tot 7 microgram kwik vrijkomt. Denk bijvoorbeeld aan het drinken van warme dranken; dit verhoogt de afgifte.

Het kwik kan zich in het lichaam opstapelen in de nieren, lever en hersenen wat langzamerhand kan leiden tot allergieën, reuma en neurologische klachten. Als natuurlijke tandarts willen wij uw gezondheid niet beschadigen, dus gebruiken wij in onze praktijk natuurlijke, lichaamsvriendelijke vullingen (zoals composiet) die uw gezondheid niet tegenwerken.  Composiet is vaak ook aantrekkelijker dan amalgaam, omdat het dezelfde kleur heeft als de tand zelf.

Tandartspraktijk Blokzijl helpt u ook bij het verwijderen van reeds geplaatste amalgaamvullingen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Voor meer informatie: www.nvbt.nl

Arseen

Arseen is een zeer giftige stof die vaak gebruikt wordt tijdens wortelkanaalbehandelingen of wordt ingezet als middel tegen kiespijn. Het was ooit één van de belangrijkste tandheelkundige materialen, maar tegenwoordig is het niet zo populair meer vanwege het feit dat dit middel het lichaam geleidelijk aan vergiftigt. De gevolgen van het gebruik van arseen zijn beschadigingen aan het spijsverteringskanaal en de hersenen.

Na langdurige ophoping kan het de kans op kanker sterk verhogen. Voor kinderen is het uiterst belangrijk dat zij zo weinig mogelijk van deze stof binnen krijgen.

Monomeer

Bij sommige witte vullingen kunnen de kunststof-moleculen vrijkomen; dit heet monomeren. Deze kunnen voor allergieën en irritaties zorgen, waardoor de behandelde tand slecht tegen warmte en kou kan. Onze praktijk gebruikt voor het vullen van gaatjes composietvulling zonder deze stof.

Articaïne

Ongeveer 60% van de Nederlandse tandartsbezoekers krijgt nog steeds Articaïne toegediend als lokaal verdovingsmiddel. Tandartsen, maar ook huisartsen, werken graag met Articaïne, omdat het één van de snelst werkende lokale verdovingen is, die diep in het botweefsel doordringt. Helaas kan het menselijk lichaam articaïne niet zelf afbreken. Teveel van het middel kan DNA-beschadiging, leverfunctie- en zenuwschade, en een verhoogde kans op kanker veroorzaken.

Tandartspraktijk Blokzijl gebruikt om deze reden lidocaïne: een verdovingsmiddel dat wat langer moet intrekken, maar vele malen beter is voor het lichaam en geen schade veroorzaakt.